Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 8/2020
z dnia 01 czerwca 2020 r.
Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim
KODEKS ETYKI ZAWODOWEJ
obowiązujący pracowników służb społecznych
w Ośrodku Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim
CZĘŚĆ OGÓLNA
- Zasady etyki zawodowej wynikają z uniwersalnych zasad etycznych i zobowiązują pracowników służb społecznych do przestrzegania praw klienta i dbania o godność zawodu.
- Pracownik służb społecznych powinien nieść pomoc każdemu człowiekowi bez względu na rasę, wyznanie religijne, narodowość, poglądy polityczne, stan zdrowia czy stan majątkowy, wiek, płeć i inne różnice.
- Pracownik służb społecznych powinien wykorzystywać w praktyce nowe zdobycze nauk społecznych i humanistycznych oraz systematycznie doskonalić swoje umiejętności i wiedzę dla dobra zawodu.
- Pracownik służb społecznych rzetelnie wypełnia obowiązki wynikające z pracy w tym zawodzie.
- Pracownik służb społecznych powinien przestrzegać zasady, że podstawowym jego obowiązkiem zawodowym jest pomoc w rozwiązywaniu trudności życiowych klienta i dążenie do jego usamodzielnienia.
CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA
I Odpowiedzialność etyczna pracownika służb społecznych wobec klienta
- Działalność zawodowa pracowników służb społecznych to świadome i dobrowolne podejmowanie profesjonalnych działań na rzecz klientów niezależnie od ich sytuacji społecznej.
- Pracownik zobowiązany jest wykazać zaangażowanie na rzecz wszechstronnej pomocy klientowi w rozwiązywaniu jego trudności życiowych oraz wykorzystać w tym celu swoją wiedzę, umiejętności zawodowe oraz kompetencje.
- Pracownik działa zawsze w interesie swych klientów szczególnie tam, gdzie ich życie i zdrowie mogą być zagrożone, a czynności zawodowe nie mogą powodować szkód dla klientów.
- We współpracy z klientem pracownik powinien okazywać życzliwość, wyrozumiałość, cierpliwość stwarzając atmosferę wzajemnego zaufania i zrozumienia.
- Pracownik obowiązany jest przestrzegać następujących zasad wynikających z praw klienta:
- a) respektować prawo klienta do poszanowania jego godności osobistej,
- b) realizować udzielanie pomocy za zgodą klienta,
- c) udzielać klientowi pełnej informacji na temat dostępnych świadczeń i form wsparcia,
- d) wzmacniać wysiłki klienta na rzecz życiowego usamodzielnienia stosownie do jego możliwości.
- Pracownika obowiązuje zachowanie w tajemnicy wszystkich wiadomości o kliencie i jego środowisku (rodzinnym, społecznym) uzyskanych w związku z pełnieniem funkcji zawodowej.
- Pracownik, nie może żądać od klientów dodatkowych gratyfikacji, ani też uzależniać swych usług od uzyskania korzyści materialnych.
II Odpowiedzialność etyczna pracownika służb społecznych wobec współpracowników
- Pracownicy służb społecznych posiadający pełne uprawnienia zawodowe ponoszą osobistą odpowiedzialność za swoje działania.
- Pracownik powinien współpracować z innymi pracownikami w celu jak najlepszego wykonywania obowiązków zawodowych.
- Pracowników mający większe doświadczenie zawodowe powinien przekazywać młodszym koleżankom i kolegom swoją wiedzę i umiejętności zawodowe oraz wzorce kultury i poszanowania człowieka. Moralnym obowiązkiem jest kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę, nawyku uczciwości, rzetelności, pracowitości i dokładności.
- Pracowników nie powinien dyskredytować postępowania innych współpracowników, a kierować się obiektywizmem, respektując ich wiedzę i doświadczenie.
- W przypadku współpracowników naruszających zasady niniejszego kodeksu
zająć krytyczne stanowisko w odpowiednim sposób, umożliwiający rozwiązanie zaistniałych problemów.
- Pracownik winien rozstrzygać konflikty ze współpracownikami bez szkody dla klienta.
- Obowiązkiem pracownika jest zapobieganie sytuacjom naruszania praw i godności innych pracowników.
- Pracownik winien zasięgnąć konsultacji współpracowników i zwierzchników
w przypadku, gdy leży to w żywotnym interesie klienta.
III Odpowiedzialność etyczna pracownika służb społecznych wobec pracodawcy
- Pracownik służb społecznych powinien przestrzegać zobowiązań podjętych wobec instytucji Zatrudniającej.
- Pracownik powinien dążyć do usprawnienia funkcjonowania instytucji, w ramach której wykonuje pracę oraz poprawy efektywności wykorzystania przyznawanych świadczeń.
- Pracownik powinien pozostać lojalny wobec społeczeństwa i dobra publicznego, a wszelkie nadużycia instytucji Zatrudniającej, ujawniać w sposób przewidziany prawem.
IV Odpowiedzialność etyczna pracownika służb społecznych wobec własnego zawodu
- Pracownik służb społecznych powinien cenić i szanować swój zawód, chronić jego godność, a w pracy zawodowej powinien postępować tak, aby budzić szacunek i zaufanie.
- Obowiązkiem pracownika jest rzetelne wykonywanie zawodu oraz dążenie do rozwoju poprzez rozszerzanie wiedzy i zdobywanie kwalifikacji zawodowych.
V Odpowiedzialność etyczna pracownika służb społecznych wobec społeczeństwa
- Pracownik służb społecznych swoją postawą osobistą, zawodową i społeczną powinien dbać o prestiż zawodu i podnosić jego znaczenie w społeczeństwie.
- Pracownik powinien wspierać działania społeczności lokalnych na rzecz samopomocy społecznej oraz zachęcać innych, w tym współpracowników do współudziału w kształtowaniu instytucji społecznych i w tworzeniu polityki społecznej.
- Pracownik zgodnie ze swą wiedzą i kompetencjami powinien czynnie uczestniczyć w rozwiązywania problemów społecznych i zwalczaniu przejawów patologii społecznej.
VI Prawa etyczne pracowników służb społecznych
- Pracownik służb społecznych ma prawo do szacunku i odpowiedniego prestiżu społecznego z tytułu profesjonalnej pracy i wykonywanego zawodu.
- Pracownik ma prawo do godnych warunków pracy i wynagrodzenia.
- Pracownik ma prawo do asertywnych działań i zgłaszania swoich oczekiwań w celu obrony własnej godności i praw pracowniczych.