REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY
SPOŁECZNEJ W NOWOGRÓDKU POMORSKIM Z SIEDZIBĄ W KARSKU

(zarządzenie nr 9/2022 Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim z siedzibą w Karsku z dnia 16 listopada 2022 roku, ze zmianami)

 

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim zwany dalej ,,Regulaminem” określa:

  1. Strukturę i organizację Ośrodka Pomocy Społecznej, zwanym dalej ,,Ośrodkiem”.
  2. Zasady kierowania Ośrodkiem.
  3. Zasady i zakresy działania komórek organizacyjnych.

§2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Ośrodku – należy rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim z siedzibą w Karsku.
  2. Dyrektorze – należy rozumieć Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim z siedzibą w Karsku.
  3. Pracownikach – należy rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim z siedzibą w Karsku.
  4. Wójcie – należy rozumieć Wójta Gminy Nowogródek Pomorski.
  5. Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Nowogródek Pomorski.

§3

  1. Ośrodek jest samodzielną jednostką budżetową.
  2. Siedziba Ośrodka znajduje się w Karsku, ul. Pionierów 15/2.
  3. Obszarem działalności Ośrodka jest teren Gminy Nowogródek Pomorski.
  4. Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu Ośrodka, niniejszego Regulaminu, aktów prawnych wydanych przez Radę i Wójta oraz na podstawie zarządzeń Dyrektora.

 

Rozdział II
Zakres działania i zadania Ośrodka

§4

Ośrodek realizuje zadania własne i zlecone na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:

  1. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (j. Dz. U. z 2022, poz. 559, ze zm.)
  2. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 530)
  3. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2268, ze zm.)
  4. Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 615 ze zm.)
  5. Ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2022, poz. 1205)
  6. Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2021)
  7. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j.. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, ze zm.)
  8. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1249)
  9. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 447)
  10. Ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r o Karcie Dużej Rodziny (j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1744)
  11. Ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin ,, Za życiem” (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1329)
  12. Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( t.j. Dz.U z 2022 r., poz. 690)
  13. Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1781)
  14. Innych właściwych ustaw i przepisów wykonawczych.

§5

  1. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest zaspakajanie niezbędnych potrzeb rodzin i osób zamieszkałych i czasowo przebywających na terenie Gminy Nowogródek Pomorski, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, które wykorzystując własne zasoby i możliwości nie są w stanie ich pokonać.
  2. Ośrodek zaspokaja niezbędne potrzeby życiowe osób, w szczególności poprzez umożliwienie im życia w warunkach odpowiednich dla godności człowieka, podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia oraz ich integracji ze środowiskiem.

§6

  1. Realizując zadania zlecone Ośrodek kieruje się w szczególności ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę Zachodniopomorskiego oraz innych organów zlecających zadania w ramach obowiązującego prawa.
  2. Wykonując zadania własne gminy Ośrodek kieruje się uchwałami rady oraz ustaleniami i zaleceniami Wójta.

Rozdział III|
Zasady kierowania Ośrodkiem

§7

  1. Pracą Ośrodka kieruje Dyrektor.
  2. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje pracownik upoważniony przez Dyrektora Ośrodka.
  3. Obsługę finansowo-księgową Ośrodka zapewnia Urząd Gminy Nowogródek Pomorski.

§8

  1. Dyrektor Ośrodka jest organizatorem i koordynatorem realizacji zadań Ośrodka na terenie Gminy Nowogródek Pomorski, odpowiada za ich poziom, dysponuje środkami na realizację ww. zadań.
  2. Dyrektor zatrudnia i zwalnia pracowników Ośrodka oraz wykonuje wobec nich inne czynności z zakresu prawa pracy, w tym ustala dla nich szczegółowe zakresy obowiązków.

§9

Do obowiązków i uprawnień Dyrektora należy w szczególności:

  1. Przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych w związku z działalnością Ośrodka i prawidłową gospodarką finansową i materialną Ośrodka.
  2. Prawidłową politykę personalną i płacową Ośrodka.
  3. Zapewnienie właściwej organizacji pracy ośrodka, dokonywanie podziału zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy.
  4. Czuwanie nad przetwarzaniem danych osobowych w Ośrodku.
  5. Wydawanie przepisów wewnętrznych obowiązujących w Ośrodku.
  6. Rozpatrywanie skarg i wniosków.

 

Rozdział IV
Organizacja Ośrodka

§10

W skład Ośrodka wchodzą:

  1. Dyrektor
  2. Stanowisko ds. pracy socjalnej
    a) Pracownik socjalny ds. pracy socjalnej
  3. Stanowiska ds. świadczeń przyznawanych decyzją
    a) Pracownicy socjalni
    b) Referent ds. świadczeń rodzinnych i pierwszego kontaktu
  4. Stanowiska ds. usług:
    a) Asystent rodziny
    b) Opiekun
    c) Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
  5. Placówka Wsparcia Dziennego:
    a) Wychowawcy
    b) Psycholog|
    c) Terapeuta
    d) Logopeda
  6. Dzienny Dom Pobytu „Senior +”:
    a) Terapeuta
    b) Opiekun

§11

Do zadań Pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej należy między innymi:

  1. Prowadzenie pracy socjalnej z osobami i rodzinami w celu rozwinięcia i wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej.
  2. Dokonywanie analizy i oceny sytuacji osób i rodzin, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej, ustalanie indywidualnych planów pomocy oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń.
  3. Udzielanie pełnych informacji na temat przysługujących świadczeń i dostępnych form pomocy, wskazówek w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej.
  4. Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy.
  5. Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami i instytucjami w celu przeciwdziałania negatywnych zjawisk społecznych i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa.
  6. Współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych, rozwijających zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.
  7. Organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym.
  8. Organizowanie i realizacja programów z pomocy społecznej, w tym pozyskiwanie środków zewnętrznych.
  9. Realizacja programu osłonowego w ramach wieloletniego programu rządowego „Posiłek w szkole i w domu”.
  10. Realizację zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej poprzez pracę z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji wychowawczej, prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
  11. Współpraca z PCPR, Sądami, kuratorami, placówkami opiekuńczo- wychowawczymi, asystentem rodziny w ramach ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i ustawy „Za życiem” .
  12. Wspieranie rodziny poprzez organizowanie i informowanie o możliwości uzyskania wsparcia, konsultacji, poradnictwa specjalistycznego,  pomocy prawnej, uczestnictwa w  organizowanych dla rodzin spotkaniach, przy współpracy z asystentem rodziny i wychowawcą placówki wsparcia dziennego.
  13. Prowadzenie dokumentacji rodzin korzystających z pomocy społecznej.
  14. Podejmowanie działań w sytuacjach kryzysowych, związanych z odebraniem dziecka z rodziny, współpraca z Policją i służbą zdrowia, innymi służbami w tym zakresie.
  15. Realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, w tym zadań w ramach procedury „Niebieskiej Karty”.
  16. Praca w zespole Interdyscyplinarnym ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie jako członek zespołu
  17. Realizacja zadań Ośrodka z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
  18. Realizacja zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
  19. Realizację zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, a w szczególności:
    a) Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, ich aktualizacja i opiniowanie, na ich podstawie, wniosków osób ubiegających się o przyznanie pomocy lub w sprawie skierowania do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych np. przez centrum integracji społecznej;
    b) Zawieranie, sporządzanie i realizacja kontraktów socjalnych w osobami korzystającymi z pomocy społecznej
  20. Współdziałanie z placówkami zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzami rejonowymi i pielęgniarkami środowiskowymi.
  21. Udzielanie pomocy środowiskom poszkodowanym wskutek klęsk żywiołowych i wypadków losowych.
  22. Uczestniczenie w analizie i ocenie skuteczności stosowanych form pomocy i metod pracy socjalnej.

 

§12

 

Do zadań Pracownika socjalnego należy między innymi:

  1. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej:
    a) świadczeń pieniężnych:
      - zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
      - zasiłek okresowy,
      - zasiłek stały,
    b) świadczeń niepieniężnych:
      - posiłek,
      - usługi opiekuńcze,
      - sprawienie pogrzebu,
      - składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  1. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej.
  2. Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy.
  3. Prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań gminy albo innych jednostek organizacyjnych gminy, w szczególności ustalanie uprawnień do:
    a) świadczeń zdrowotnych,
    b) świadczeń opiekuńczych,
    c) dodatków mieszkaniowych,
    d) obniżki czynszu za używanie mieszkania pozostającego w mieszkaniowych zasobach gminy,
  4. Kierowanie do domów pomocy społecznej oraz umieszczanie w nich skierowanych osób.
  5. Kierowanie do ośrodków tymczasowego schronienia.
  6. Obsługa systemu OPIEKA w szczególności:
    a) przygotowywanie projektów decyzji,
    b) przygotowywanie sprawozdawczości na rzecz innych komórek Ośrodka,
    c) przygotowywanie list wypłat,
    d) przygotowywanie danych do sprawozdań.
  7. Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami i instytucjami w celu przeciwdziałania negatywnych zjawisk społecznych i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa.
  8. Współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych, rozwijających zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.
  9. Organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym.
  10. Podejmowanie działań w sytuacjach kryzysowych, związanych z odebraniem dziecka z rodziny, współpraca z Policją i służbą zdrowia, innymi służbami w tym zakresie.
  11. Współdziałanie z placówkami zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzami rejonowymi i pielęgniarkami środowiskowymi.
  12. Udzielanie pomocy środowiskom poszkodowanym wskutek klęsk żywiołowych i wypadków losowych.
  13. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.

 

§13

Do podstawowych obowiązków pracownika na stanowisku referent ds. świadczeń rodzinnych i pierwszego kontaktu należy:

  1. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie ustalania prawa do świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych, jednorazowych świadczeń „Za życiem”, stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych, Zachodniopomorskiej Karty Rodziny, Zachodniopomorskiej Karty Seniora oraz Karty Dużej Rodziny.
  2. Obsługa systemów SR,  FA, w szczególności:
    a) przygotowywanie projektów decyzji,
    b) przygotowywanie list wypłat.
    c) przygotowywanie danych do sprawozdań.
  3. Bieżące informowanie Księgowego o konieczności zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych osób korzystających ze świadczeń udzielanych oraz konieczności stosownego ich wyrejestrowania w przypadku utraty uprawnień.
  4. Sporządzanie dokumentów związanych z wypłacaniem świadczeń tzn. list wypłat z uwzględnieniem formy odbioru.
  5. Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych.
  6. Prowadzenie sprawozdawczości w zakresie realizowanych zadań.
  7. Przyjmowanie osób zgłaszających się po raz pierwszy do Ośrodka i kierowanie ich do właściwego stanowiska po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy.
  8. Przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji wpływającej do Ośrodka.
  9. Udzielanie osobom i rodzinom informacji w sprawach organizacji pracy Ośrodka oraz o instytucjach właściwych do załatwienia sprawy osób zgłaszających się do Ośrodka
  10. Współpraca z Urzędem Gminy w zakresie zakwaterowania obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego państwa.
  11. Koordynacja pomocy na rzecz obywateli Ukrainy

 

§14

  1. Na stanowiska ds. usług składają się:
    a) Asystent rodziny
    b) Opiekun
    c) Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
  2. Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:
    a) Opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
    b) Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego
    c) Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych
    d) Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych
    e) Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi
    f) Wspieranie aktywności społecznej rodzin
    g) Motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych
    h) Udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy zarobkowej przez członków rodziny objętej wsparciem
    i) Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych.
    j) Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin
    k) Prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci
    l) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną
    m) Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co sześć miesięcy i przekazywanie jej Dyrektorowi GOPS
    n) Sporządzanie na wniosek Sądu, opinii o rodzinie i jej członkach
    o) Monitorowanie funkcjonowanie rodziny po zakończeniu pracy z rodziną
    p) Współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny
    q) Współpraca i sporządzanie gminnych programów wspierania rodziny
    r) Sporządzenie planów pracy z rodzinami, których dzieci przebywają w pieczy zastępczej i skoordynowanie ich z planami pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej, koordynatora pieczy zastępczej.
  3. Do zadań opiekuna należy świadczenie usług opiekuńczych u podopiecznych, w szczególności:
    a) pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych:
      -utrzymywanie czystości w pomieszczeniach użytkowanych przez podopiecznego
      -przygotowywanie lub pomoc w przygotowywaniu posiłków
      -pomoc w zakupie artykułów spożywczych, przemysłowych oraz leków
      -pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
      -pomoc w przynoszeniu opału, jeśli jest taka konieczność
    b)opieka higieniczna, zaleconą przez lekarza
    c) pielęgnacja:
      -pomoc w czynnościach higieniczno-sanitarnych
      -zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń
      -zamawianie koniecznych wizyt lekarskich, w przypadku konieczności uczestniczenie w wizytach lekarskich|
    d) podtrzymywanie psychofizycznej kondycji podopiecznego:
      -podtrzymywanie indywidualnych zainteresowań
      -zapewnienie, w miarę możliwości, kontaktów podopiecznych z otoczeniem.
      -organizowanie, w miarę możliwości, spacerów
  4. Do zadań asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej należy pomoc przy wykonywaniu codziennych czynności oraz wsparcie w zakresie funkcjonowania w życiu społecznym dla pięciu podopiecznych, osób niepełnosprawnych z terenu Gminu Nowogródek Pomorski, zgodnie z wytycznymi Projektu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”
    Usługi w szczególności polegać będą na pomocy asystenta w:
    a) wyjściu, powrocie oraz/lub dojazdach w wybrane przez uczestnika Programu miejsce (np. dom, praca, placówki oświatowe i szkoleniowe, świątynie, placówki służby zdrowia i rehabilitacyjne, gabinety lekarskie, urzędy, znajomi, rodzina, instytucje finansowe, wydarzenia kulturalne/ rozrywkowe/ społeczne/ sportowe itp.)
    b) wyjściu, powrocie oraz/lub dojazdach na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne
    c) zakupach, z zastrzeżeniem aktywnego udziału uczestnika Programu przy ich realizacji
    d) załatwieniu spraw urzędowych
    e) nawiązaniu kontaktu/współpracy z różnego rodzaju instytucjami,
    f) korzystaniu z dóbr kultury (tj. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy itp.)
    g) wspieraniu aktywności społecznej osób niepełnosprawnych
    h) pomocy w wykonywaniu codziennych czynności oraz w funkcjonowaniu społecznym osób niepełnosprawnych
    i) zapewnieniu osobom niepełnosprawnym wsparcia i pomocy adekwatnej do ich potrzeb
    j) dążenie z podopiecznym do poprawy funkcjonowania osoby niepełnosprawnej w środowisku
    k) ograniczanie skutków niepełnosprawności i stymulowanie osób niepełnosprawnych do podejmowanie aktywności i niezależności
    l) zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych.

 

§15

Zadania Placówki Wsparcia Dziennego określone są w Regulaminie organizacyjnym Placówki.

 

§16

Zadania Dziennego Domu Pobytu określone są w Regulaminie organizacyjnym DDP.

Rozdział V
Zasady funkcjonowania Ośrodka

§17

Pracownicy Ośrodka w wykonaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.

 

§18

  1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności, zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
  2. Zakupy i inwestycje dokonywane są zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

 

§19

  1. Poszczególni Pracownicy Ośrodka realizują zadania wynikające z przepisów prawa i niniejszego regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
  2. Pracownicy są zobowiązani do współdziałania w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.

Rozdział VI
Zadania wspólne dla wszystkich pracowników Ośrodka

§20

 Do wspólnych zadań pracowników Ośrodka należy :

  1. Prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań określonych w aktach prawnych będących podstawą działalności Ośrodka.
  2. Przygotowywanie projektów pism do zatwierdzenia i podpisania przez Dyrektora.
  3. Ochrona danych osobowych – przestrzeganie „RODO”.
  4. Właściwe przechowywanie akt spraw oraz usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy.
  5. Bieżące zaznajamianie się z przepisami prawa.
  6. Przestrzeganie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz instrukcji kancelaryjnej.
  7. Prowadzenie rejestrów spraw dotyczących danego stanowiska pracy.
  8. Kierowanie się zasadami etyki zawodowej.

Rozdział VII
Działalność kontrolna w Ośrodku

§21

  1. System kontroli obejmuje kontrole wewnętrzne i zewnętrzne.
  2. System kontroli wewnętrznej sprawowany przez Ośrodek obejmuje kontrolę wewnętrzną wszystkich stanowisk pracy w Ośrodku.
  3. Przedmiotem kontroli wewnętrznej jest prawidłowa realizacja zadań objętych zakresem poszczególnych stanowisk pracy pod kątem ich merytorycznej poprawności, celowości i zgodności z prawem.
  4. Kontrola wewnętrzna ma na celu ustalenie stanu faktycznego kontrolowanej działalności, rzetelne jej udokumentowanie oraz dokonanie oceny i sformułowanie stosownych wniosków.
  5. Czynności kontrolne w zakresie swoich uprawnień wykonuje Dyrektor.
  6. Działalność kontrolną prowadzi się w formie kontroli planowanych i doraźnych.
  7. Ze względu na zakres przedmiotowy rozróżnia się kontrole:
    a) kompleksowe – obejmujące całokształt działalności Ośrodka,
    b) problemowe – oceniające realizację wybranych zagadnień,
    c) sprawdzające – oceniające wykonanie zadań, wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli,
    d) okresowe – wynikające z planów kontroli,
    e) doraźne - przeprowadzana w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że w działaniu doszło lub mogło dojść do naruszenia przepisów.
  8. Kontrole zewnętrzne odnotowywane są w książce kontroli.
  9. Pracownicy są zobowiązani do współpracy z organami kontroli zewnętrznej, podejmowania działań zapewniających wykonanie zaleceń i wniosków zawartych w wystąpieniach tych organów oraz przygotowywania projektów odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.

Rozdział VIII
Zasady podpisywania pism i decyzji

§22

  1. Dyrektor Ośrodka podpisuje pisma dotyczące prowadzonych postępowań oraz decyzje administracyjne na podstawie upoważnień Wójta.
  2. Dyrektor Ośrodka może upoważnić pracowników do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostałych w zakresie działalności stanowisk pracy.

Rozdział IX
Zasady obiegu korespondencji w Ośrodku

§23

  1. Korespondencję wpływającą do Ośrodka przekazuje się do wglądu Dyrektora w celu zapoznania się i jest rejestrowana w Dzienniku korespondencyjnym.
  2. Korespondencję przekazuje się do dalszego załatwienia pracownikom Ośrodka.

Rozdział X
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka

§24

Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa o pracownikach samorządowych oraz kodeks pracy.

§25

  1. Pracownikowi Ośrodka przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych .
  2. Pracownikom Ośrodka, którzy wzorowo i sumiennie wykonują swoje obowiązki mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia określone w Regulaminie wynagradzania pracowników Ośrodka.

§26

W stosunku do pracowników naruszających porządek i dyscyplinę pracy stosowane są kary przewidziane w Kodeksie Pracy.

Rozdział XI
Tryb Pracy Ośrodka

§27

  1. Czas pracy pracowników Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo.
  2. Ośrodek jest czynny w następujących dniach:|
    I.  W okresie od 01 lipca do 31 sierpnia każdego roku:|
         a) od poniedziałku do piątku w godzinach od 07:00 do 15:00|
    II.  W pozostałym okresie:
         a) w poniedziałki w godzinach od 7:30 do 16:00,
         b) od wtorku do czwartku w godzinach od 7:30 do 15:30,
         c) w piątki w godzinach od 7:30 do 15:00.
  3. Codziennie przed rozpoczęciem pracy pracownik jest zobowiązany podpisać listę obecności.
  4. Wyjazdy i wyjścia służbowe muszą być dokumentowane delegacjami oraz zapisami w książce wyjść znajdującej się w Ośrodku .
  5. Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela Dyrektor, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.
  6. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 6, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia.
  7. Pracownik ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy.
  8. Każdy pracownik na czas nieobecności w pracy powinien mieć wyznaczonego zastępcę zorientowanego w zagadnieniach i dokumentacji.
  9. Po zmianach personalnych obowiązuje protokolarne przekazanie dokumentacji wynikający z zakresów czynności.

 

§28

  1. Zabrania się wynoszenia jakichkolwiek przedmiotów stanowiących własność Ośrodka bez zgody Dyrektora.
  2. Przebywanie pracowników w pomieszczeniach Ośrodka poza godzinami pracy może mieć miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody Dyrektora.
  3. Przebywanie na terenie Ośrodka w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających jest zabronione.
  4. Na teren Ośrodka nie wolno wnosić alkoholu i środków odurzających.
  5. Pracownik będący w stanie po spożyciu alkoholu nie może być dopuszczony do wykonywania pracy.
  6. Obowiązuje zakaz palenia tytoniu w Ośrodku z wyjątkiem palarni lub miejsc wydzielonych do palenia odpowiednio oznakowanych i wyposażonych.
  7. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik obowiązany jest poinformować pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym terminie jej trwania.

 

Rozdział XII
Postanowienia końcowe

§29

  1. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników określają zakresy czynności na poszczególnych stanowiskach pracy.
  2. Dyrektor Ośrodka jest zobowiązany do zapoznania nowo przyjętych pracowników przed przystąpieniem do pracy ze:
    a) Statutem Ośrodka,
    b) Regulaminem Organizacyjnym Ośrodka
    c) Przepisami ,,RODO”.

 

§30

  1. Spory kompetencyjne między pracownikami rozstrzyga Dyrektor.
  2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem, a dotyczącym funkcjonowania Ośrodka mają zastosowanie właściwe przepisy prawa, w tym ustaw których zadania są realizowane w Ośrodku.

 

§31

Nowe stanowiska pracy związane z realizacją zadań statutowych Ośrodka tworzy Dyrektor w ramach posiadanych środków w uzgodnieniu z Wójtem Gminy.

 

§32

Wszelkich zmian w regulaminie dokonuje Dyrektor Ośrodka w trybie właściwym dla jego przyjęcia.

 

 

 

„Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim z siedzibą w Karsku

 

Schemat struktury organizacyjnej

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogródku Pomorskim z siedzibą w Karsku